Chokladet var väldigt gott.

Jag har varit inne och läst lite på egoinas blogg och det hon skriver om grammatik och stavning. Jag måste erkänna att jag är ganska petig när det gäller sånt. Jag stör mig så otroligt mycket på när något är fel men jag kan inte hjälpa det. Fast jag själv skriver ju inte perfekt i bloggen heller. Ibland skriver jag "dom" för enkelhetens skull och jag sätter alltid ihop "iallafall" och "såhär". Det händer också att jag fortfarande säger "tröck" när jag ändå hör att det låter väldigt fult. Det är ju en vanesak liksom, det är ju svårt att ändra sig när man har sagt på ett visst sätt hela sin uppväxt och sen kommer någon helt plötsligt och säger att det är fel.

Man slarvar ju såklart lite i bloggar trots att man vet vad som är rätt och så. Men "mej" och "dej" skulle jag nog aldrig i mitt liv kunna skriva.

En sak som jag har svårt att acceptera är att det är fel att säga "du är bättre än mig" och att det rätta är "du är bättre än jag". Men jag börjar vänja mig och reagerar faktiskt på när folk skriver/säger fel.

Men något jag alltid blir lika förvånad över är att man säger vissa saker annorlunda i t ex skåne. Som egoina skrev, att hon säger ett choklad. DET LÅTER SÅ FEL! Tänk liksom; Jag ska köpa ett kexchoklad. Eller; Vem åt upp chokladet? HAHAHA.

Jag har hört att man säger en paraply på vissa ställen också. "Jag behöver en ny paraply" liksom. Helt stört.

Fast det roligaste måste ändå vara att jag kallar julgranskulor för julgranspumlor i typ norrland. Haha! Pumlor liksom, var kommer det ifrån?

Sorry för ganska meningslösa inlägg idag.
// Anita


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback