kvadratkomplettering

Hi there haha
känns att skolan har börjat igen asså. Plugga plugga plugga. Jag har ängnat mig åt mina mattetal mången timmar nu alltså. Haha, skulle räkna ut ett tal - x^2*(3a-2b)x=6ab. Asså ^menar jag x upphöjt i 2 hah, jag höll på med lite kvadratkomplettering å så eftersom det var upphöjt och lalala. Hur som helst blev mitt svar typ x=roten ur 3ab + 1,5a + b^2 (roten ur allt fram hit alltså tillsammans) -1,5a-b^2 eller nått sånt?? Svaret var xett=-2ab xtvå=3ab typ tror jag... LITE SKILLNAD KANSKE? Alltså det blir ju två x när man tar roten ur. Hur som helst, vad fan?? Hur fick jag min puckade lösning liksom? Alltså jag kanske har satt lite fel siffror å så hahah när jag skrev här. Jag känner hur otroligt tråkigt det här inlägget är, men jag var faktiskt väldigt tvungen att berätta om mitt dilemma. Hahah. Man blir så sur när det inte funkar liksom! :P
   Var och fikade i x antal timmar idag med x antal människor från klassen vilket var himla trevligt. De flesta började gå hem efter några timmar och det slutade med att Lisa, Mira och jag satt och planerade vår tågluff hihi. Det var väldigt roligt hahaha. Typ sitta och göra packlista och planera vilka städer vi ska åka till. Vi har nästan bestämt oss för att flyga till london först och börja där ifrån.  

Så nu ska jag sova, börjar ju liksom tidigt imorgon, varför är jag vaken nu för övrigt? Väldigt dumt.
Åhhh nu kom jag på att jag har glömt borsta tänderna med! Gud vad jobbigt! Jag måste resa mig igen. Haha, godnatt

//Therese

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback