innerst inne är jag en nörd

Jag hatar när jag kommer på saker som det inte finns några förklaringar på. Jag vill veta varför det är såhär nu! Detta är mitt dilemma:

I Harrypotterböckerna så kan ju trolldomsministeriet upptäcka när minderåriga utövar trollkonst utanför hogwarts, som tillexempel när harry råkar blåsa upp Marge i tredje boken. Men saken är ju att de inte kan upptäcka vem som utövar trollkonsterna, bara var de utövas, så alltså blir ju inte minderåriga trollkarlar som är födda i trollkarlsfamiljer upptäckta.
   Så i bok två när dobby förtrollar tårtan så få ju Harry en varning för att han har utövat trolldom fast det egentligen var Dobby. Nu kommer alltså poängen. I tillexempel bok fem så är ju halva fenixordern hemma hos Harry för att hämta honom till högkvarteret och då trollar ju bland annat Tonks i harrys rum! Hon renskrubbar Hedwigs bur och trollar ner alla saker i hans koffert, och sedan gör Moody desilitionsförtrollningen på honom. Borde inte harry få fler varningar då, eftersom trolldomsministeriet borde anta att harry har utövat trollkonsterna! Precis som det var med Dobby i andra boken. Irriterande. 

En annan sak jag har tänkt på i HPböckerna är ju hemligheternas kammare och ingången på toaletten! Kammararen var ju byggd för flera tusen år sedan! Då fanns det ju inga avloppsystem och handfat med kran och grejer! Hur går det ihop liksom? Jag menar toaletterna borde ju ha blivit renoverade någon gång på flera tusen år.. SKUMT ELLER VAD?

Och när jag ändå är inne på ämnet så finns det faktiskt en till sak som jag har tänkt på! I första boken, när harry går igenom falluckan och tar sig förbi alla hinder för att stoppa voldermort så finns det massa saker som är helt skumma. Som tillexempel flitwicks rum, där det är en dörr som inte alohomora fungerar på, varför flyger det över huvudtaget runt massa nycklar i rummet liksom? Meningen är väll att man inte ska komma förbi? Eller rummet med den förtrollade elden, varför finns det ens två drycker som gör att man kommer oskadd genom elden? vorde det inte mycket smartare om man var fast i rummet för alltid?

Fast den sista har jag faktiskt ett svar på tror jag. Jag antar att dumbledore ville att riktigt mäktiga trollkarlar ska komma fram till sista rummet med erisedspegeln, för han vill ju antagligen veta hur farliga de är liksom. Eftersom i det rummet kan man ju ändå inte få tag i stenen om man inte vill använda den.

Okejokej. Jag vet att det är böcker alltså att de är påhittade sagor och att det inte finns svar på allt (DET SKA FINNAS SVAR PÅ ALLT OCH HOGWARTS SKA FINNAS PÅ RIKTIGT). Jag får helt enkelt acceptera att det är sagor (NEEEEEEEJ). Jag tror att det kallas logiska luckor, dessa prylar.

Nörden inom mig kommer nog aldrig dö höhö.




Detta påminner faktiskt mig om den underbara dagen i somras när jag och malin träffade James och Oliver aka Fred och George i harrypotterfilmerna.

//Tesse


Kommentarer
Postat av: karro

haha så går det om man läser böckerna för många gånger, (om det nu går att läsa HP böckerna för många gånger :P) har också tänkt på det där fast på andra kan det ju förklaras med att de reparerar toaletterna med magi och då behöver de ju inte upptäcka kammaren. Men å andra sidan så borde Myrtle ha upptäckt den efter att ha bott på toaletten i 50 år, haha du är inte den enda nörden :P <3

2010-02-07 @ 19:59:25
Postat av: Anonym

2010-02-07 @ 20:31:23
URL: http://r
Postat av: jenny

haha, H-bpckerna GÅR inte att läsa för många gånger! så bra.

det finns så himla många saker som blir fel när man läst dom för många gånger.

utom dom saker du nämnt.

i rättegångarna, och när ingen tror på att voldemort kommit tillbaka, kan de inte bara använda sanningserum? HELA tiden?

då skulle ju alla få veta att harry talar sanning och att de som begått brott verkligen får sitt straff!



saknar er!

2010-02-07 @ 20:34:42
URL: http://ourstuff.blogg.se/
Postat av: j ♥

♥ Hejsan! ♥

Är du sugen på att shoppa loss, Riktigt B-I-L-L-I-G-T?!

Då har du kommit rätt.

I min bloppis har jag rea, varje dag ! Och jag säljer allt mellan himmel och jord.



Bland annat:



*LÖSHÅR

*KLÄDER

*ALTERNATIVA KLÄDER

*OANVÄNDA LÄCKA PUMPS

*MASSOR MED SKOR

*TANDBLEKNING

*HELLO KITTY PRYLAR

*VÄSKOR

*LARS WINNERBÄCK SKIVOR



M.M



(Vill du ej ha reklam ber jag om ursäkt över detta och ber dig bara ta bort det.)



Men kika gärna in, du kommer INTE bli besviken.



♥ KramKram ♥



http://enbbloppis.blogg.se/

http://enbbloppis.blogg.se/

2010-02-07 @ 20:49:11
URL: http://enbbloppis.blogg.se/
Postat av: amanda

Tesse, I bring the answers!



1.Tonks och Moody är myndiga, därför registreras inte deras magi. Däremot märks husalf-magi, då det inte är en myndig trollkarl/häxa som utövat den.



2.Toan är lite klurig, men som sagt byggdes den kanske om senare (vem vet var det var i rummet innan?). Dessutom visste man kanske ändå inte vart röret ledde nånstans, de kanske trodde att det bara var ett avlopp? Hogwarts är ju fullt med såna stora rör som basilisken tar sig fram genom.



Btw, signerad slips?! OMG, jag måste få se den nästa gång jag är hos dig!



Ps. Hogwarts finns Ds.

2010-04-28 @ 21:17:52
URL: http://tuschtatuering.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback